Monday, May 9, 2011

kisah seorang sahabat...


aku dah kehilangan norma kehidupan!.

dekat pukul 1 pagi masih belum dapat tidur.. mengapa jadi begini? cewah ayat skema anjing... orait, time2 mcm ni aku terkenang kisah bff aku... hurm, we are very closed.. so many lesson dat i've learned from her last relationship. she said, it was a terrible nightmare.. aku tak boleh bayangkan macam mana dia mengharungi liku-liku perhubungan selama lima tahun.. so i want to share some of her experience with you all...

setiap kali aku jumpa dia, aku pandang mata coklat dia dalam2, memang banyak yang sengsara terbuku dalam hati dia. yer,dia juga manusia biasa. mengapa juga seorang manusia biasa bergelar lelaki harus hadir dalam hidup dia hanya untuk melepas geram, maki hamun.. dimana letaknya hormat seorang lelaki kepada kaum hawa? setiap kali timbul saja konflik antara dia dan si dia, mesti si awek ni kena sound, abes keluar nama makbapak, dalam kain... perlu ka semua tu? aku rasa tak wajar kot untuk kita membabi buta membabitkan orang lain dalam isu cinta. sekadar melepas geram, ask for clash dan selepas tu minta rujuk (kapel balik ler ngok) dengan muka selamber dog... hurm, apa perasaan si perempuan time tu? demi sayang dan cinta yang tulus ikhlas, di terima walaupun more than 10 times (dia ngaku sndirik kat aku). biar pun acap kali berlaku, dia masih terima.. walau dia tahu pakwe dia ada scandal lain, dia masih terima... tapi aku kecewa, segala macam nasihat yang aku bagi, bagai tak diendah. yer, dia masih perlukan si dia... tapi tak mengapa, sebagai teman, aku sekadar nasihat apa yang aku mampu. secara jujur, aku sedih.. ye, cubit paha kiri, paha kanan pon terasa. aku mengaku, dia antara sahabat paling aku sayang. banyak perkara kami share sebelum ni.. dia jadi tempat aku mengadu, begitu juga sebaliknya....

Namun apa yang aku belajar dari pengalaman na-o-mei (bukan nama sebenar), bersabar. tak semestinya cacimaki yang dilemparkan orang, kita perlu membalas dengan kata-kata yang sama,maksud aku yang kurang sopan juga. untuk apa kita tidak perlu membalas? kerana untuk menjaga maruah kita jugak.. untuk tidak menunjukkan bahawa kita SAMA SAJA DENGAN ORANG MACAM TU. so, be professional, not emotional... when we're succumb,it doesnt mean we're lose. but, it shows that we're more matured and educated. aku tak salahkan si lelaki, mungkin setiap orang mempunya cara untuk melepas tekanan hidup masing-masing. tapi cuma aku tak berapa berkenan la dengan cara brutal mcm ni..

Thankgod, sekarang cerita doremi dia dengan si dia dah berakhir..... kawan2, setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya. bersabar, kunci kehidupan. fyi, she now working for a big company at Alabama, the state that located in south-east of USA, boarder to Tennessee. u all tahu kan? dan bertemu dengan seorang lelaki yang lebih matang dari sebelumnya.. berkat kesabaran, akhirnya Allah memberikan apa yang dia doakan selama ini. aku harap naomei akan terus menamatkan zaman bujang dengan that mamat ber'degree' tu... ya, aku percaya dengan hukum karma, 'kalau kita tak sakiti orang lain, orang lain pun tak akan sakiti kita.'

bilasaja teringat kisah Na-O-Mei, aku teringat lagu Bunga by Exists... sedikit rangkap lirik dia mcm ni...

Ku mohon kau yang indah pada mu
Untuk ku tatap menawar resah ku
Kekal aku di situ harungi cinta
Dan aku pohonkan yang baik
Bersantun kata-kata tentang cinta
Bicarakan rindu pada ku
Mengharum selamanya..

Anis, hang wanita sempurna dan yang paling penyabar yang aku pernah kenal di muka bumi ni... thanks sebab jadi kawan aku. Alamak, tertaip nama sebenar pulak! backspace button pulak rosak :) opss soryy :p


p/s : kesakitan membuat kita berfikir. fikir membuat kita bijaksana. kebijaksanaan membuat kita boleh bertahan dalam hidup

3 comments: