Monday, August 15, 2011

dilema...dilemma...

semenjak dua menjak ni.. aku dihantui dua pilihan...
memang fitrah hidup, membuat pilihan amat sukar...
setelah lama tak post di beloq ni, kali ni tajuk seperti diatas...
DILEMA...
menurut kamus dewan bahasa edisi ketiga,
dilema bermaksud,
satu keadaan yang sukar untuk membuat pilihan atau keputusan, tak kira orang, benda, atau lain-lain, atau lebih dalam keadaan serba salah diatas tindak tanduk terdahulu.

contoh antara dilema yang aku sedang alami sekarang,
sekarang ni aku dalam dilema memilih kereta.
kan bagus kalau kita boleh buat keputusan tanpa meminta pendapat dari sesiapa.
tapi susah, masalahnya akan menyusul kemudian, ada baiknya meminta pendapat orang,
cuma adakala pendapat orang membuatkan langkah-langkah kita terbatas.
tapi.. ada baiknya..
cuma sifat aku yang sangat susah diubah,
worst in makin decision..
tapi dia pernah cakap, if a man isnt willing to take some risk for his opinions,
either his opinions are no good or he is no good..
terkedu jugak dengar statement tu.. ye, i have to be wild in deciding anytin pasni..
orang cakap, pilih kereta macam pilih bini.. paling banyak pon dalam seumur idop,
dua kali ja bertukar.
aku dah planning cantek punya nak ambik second-hand car, tapi lepas dengar pendapat dari abah, dia ckp redy duit nak repair pastu, n dia cerita experiences dia dgn dua buah ex dia yang
secondhand, terbatas pulak planning aku untuk pilih vios model 2009.
takpala, mungkin dia taknak aku serabut lepas ni..

fikir2 pula, pesona ok kot... sekali dia cerita pulak experience dia dgn ex dia,
late wira, adoih.. betapa uselessnya proton dimata dia dan his son..
it was in year 1996, ada ka pas dia g amek keta dari kedai lepas beli tu,
jalan xsampai 10km, temperature naik dengan drastik..
check punya cek, proton's failed, their fault forgot to fill in coolant dalam radiator... another crazy thing done perfectly by proton.. abah kasi bikin big story, sampai kena buang kerja barua alam tu.. if these kind of useless people stayin in there, possible benda ni akan berulang...
mmg aku dengar mcm2 problem dgn proton..
ramai kawan cakap, dashboard bunyi, braking masterpump not function as well, aircond tak sejuk kena main refill gas, tambah2 suspension baru pakai setaun dah condemn..
yalah, nasib pengguna.. aku pnh dengar diorang cuma bagi second quality kat mesia..
but eksport ke negara luar, bagi high quality, and more cheaper than mesia market prices. sepatutnya, kereta dijual lebih murah di negara pengilang. takpelah, maybe pelan ekonomi baru yang diuar-uarkan kerajaan.. 'mak' bagi air milo kat anak jiran, sedangkan anak sendiri menadah titisan-titisan air hujan yang melimpah dari atap-atap yang berkarat dari bumbung rumah..
kalau kita tengok Germany, Bavaria Motor Work a.k.a BMW, kat sane bikin teksi ja...
we gives our life for a car like bmw, but they just drive it as a taxi...
sekali lagi terbatas untuk pilih pesona...

tadi.. aku pi survey myvi di perodua sungai pinang.. new model, not bad, nice looks, stim tepacak aku tengok. monthly installment pon ok ja, affordable, mcm yang aku bajet..
tapi, bawak kurang sedap lah pulak. speeding, taking corner kurang..
mmg fuel consumption, tapi orang cakap mcm bini, sekali pakai, nak pakai sampai bila2...
dah la, aku fikir balik, hold dulu rancangan untuk beli kereta.
sahabat ni plak cakap, kawen laaa mat.. terfikir pulak, kalau aku beli kereta, kompem 2 3 taun plak baru aku kawen... hurm, apa kata simpan duit dulu sampai tebal, baru beli bini+kereta? best what, bini bau baru, kereta bau baru.. huahua..

buat masa sekarang, kahwin, kereta, atau segala perancangan untuk masa depan akan aku kena hold buat sementara. ya, kalau nak kahwin kena betul2 serasi, sama2 dalam menanggung kos..yala sama2 nak kan? pendapat aku lah.. kalau nak kereta kena bersedia dengan segala masalah. bukan nak lari dari masalah, tapi cuma nak betul2 bersedia pertama sekali dalam isu kewangan. jangan pas kawen, teros pokai, tamau pulak pas beli kereta teros pokkai.. biar pokai lepas beli kedua-duanya lagi baek.. planning dengan mulut segala boleh jadi, tapi lepas tu hasilnya ? fikir-fikirkanlah. dahulukan yang penting.. nampaknya kena lebih kedekut la pasni, yala nak menabung... sista says, nak pakai kereta mat kena simpan duit dulu banyak2, nanti dah cukup bayar muka tinggi-tinggi pastu leh pakai kereta hebat dengan monthly installment yang selesa. abang pesan, nak pilih bini biar lambat-lambat, baru kita kenai dia betul-betul.. huhu, ada betulnya kalau kita kaitkan kereta+bini...

p/s : talking about probabilities.. kalau kita lihat seorang lelaki tolong bukakan pintu kereta untuk seorang wanita... pertama, mungkin kereta baru.. kemungkinan kedua, mungkin isteri baru.. keke, cau.

No comments:

Post a Comment