Saturday, August 20, 2011

coretan liku-liku kehidupan

bosan! dan rasa sunyi... yalah, kawan2 masing2 busy, busy belajar la, kerja la, tu la, ni la.. busy sangattt.... last2 tinggal lah sorang2. tak apalah, nanti mati dalam kuboq pon sorang ja, nak buat lagu mana.. rasa seperti tiada sesiapa di sisi..boring pon aku sorang2, gembira pon aku sorang2... menyendiri tak bermaksud sendirian.. adakala kita kena menyendiri untuk berfikir panjang tentang hal-hal kehidupan ataupun keluarga. siapa yang tahu kita ada masalah? dari luar orang nampak gembira, senyum. tapi di dalamnya? masing2 ada masalah.. biasalah, human being...
huah... dalam sunyi2, i got some calls ajak join si cewek kecikmolek aka kecik's birthday party.. i just had long conversation wif mysahabat... sambil2 sambut her birthday, sama2 sembang sesi cetusan hati dan perasaan. sambil dengar sorakan kawan2 main mercun yang agak mengganggu ketenteraman awam, tengok bunga api kat langit, mcm2 lah.. lantak diorang la nak tiger show ka apa, aku nak berdialog jaaa... kan seronok kalau sentiasa 'best' macam tu selalu... biasalah, human being... no one perfect. dats why pencils have erasers.. sembang punya sembang sampailah tengah pagi. bila kita sembang dengan budak2, remaja, student sekolah or kolej, orang yang bekerja, mahupun orang yang sudah berkahwin, memang belainan cara kerana disitu terdapat perbezaan kematangan.. kadang2 rasa gian nak kawen, tapi nanti lah. aku dah mencapai satu tahap yang membuatkan aku kembali untuk tidak bersedia semula. biarlah arus masa bawa aku kesana kembali..

dah bukan nak cita pasal kahwin. kali ni aku nak sentuh pasal pendatang asing. banyak sangat sekarang ni kat malaysia. sampaikan ada yang dapat myKad dalam masa beberapa hari saja.. dah la negara ni bersepah dengan cina, india.. ni ditambah pulak dengan kewarganegaraan 'free' pulak yang diberi oleh kerajaan mesia. apa hal laaa... ada pihak mengatakan bahawa ni satu jalan mudah oleh beberapa pihak untuk mendapat undi pada pRU-13 yang akan datang. kimakmu, ni nak jual negara bodoh... aku kerja luar pejabat, hari2 jumpa consumers.. kalau nak tahu, bro2 bangla2, burma sekarang ni dah kerek, takmau senyum langsung walaupun kita yang mulakan. bukan la nak tunjuk baik, tapi nak respect la dah sesama Muslim... ni lah, kerajaan bagi muka sangat.. satu lagi cerita yang aku dengar dari Mis liza tadi.. dia tinggal di langkawi, ada satu jalan di bukit malut, kalau siang2 depa ni (burma) dok tahan pompuan, masuk hutan, ratah ramai2.. makan la kuah masak kurma si mangsa. siap dapat penempatan rumah claster lagi.. yang hampehnya, setaun ada ja beberapa kes kebakaran. nak mintak pampasan, income dari gov jugak.. habis lingkup negara kita..... apa nak buat? 1 Malaysia...

harap benar ramalan alim ulama dahulu mengenai teori R.A.H.M.A.N. sudah tiba masanya, sehinggakan pendatang jadi pengundi. biasalah, manusia yang rakus gilakan kuasa tamakkan harta. semua isu dipolitikkan. menurut ramalan cina, PRU-13 beerti kehancuran. (berdasarkan nombor) nombor 1 dicampur dengan 3, jawapannya 4. 1+3=4. 4, manyak siaL maa... tak mengapalah, Allah ada. dia maha mengetahui, maha menentukan, dan maha segalanya... semoga dibukakan hati orang sebegini.

semalam. mcm biasa, letih. sambil kerja, aku terpikir sampai bila aku nak duduk di tempat ni. manusia akan lingkup kalau sentiasa merasa selesa bila berada di sesuatu tempat. dan aku nekad tamat saja pengajian aku, dengan berbekalkan kesabaran dan ketabahan hati, aku akan cari jalan untuk berada di posisi yang lebih selesa. bukanlah tidak bersyukur dengan apa yang ada, tapi Islam menyeru untuk kita memperbaiki keadaan diri kita, walaupun aku takdapat taat pada suruhan seperti puasa or solat (kadang2 kecundang gak) tapi sedikit sebanyak dapat jugak aku guna panduan dalam ugama untuk membuat keputusan. alhamdulillah, siap jugak kerja aku harini. biarpon kena buat kerja2 sisa lebihan manusia2 pemalas yang tak bertanggungjawab, tapi akhirnya aku siapkan jugak. bawak moto, lari pegi gelugor, naik area batu maung harini, dah tu pergi ayer itam, paya terubong and last batu feringghi. dengan time management yang baik, dapat gak aku solat jumaat di masjid terapung, yalah even tak dapat ikot sepenuhnya mengenai ugama seperti puasa, maksiat, atleast dapat jugak aku join para saudara yang lain sujud.

cuaca arini, fuh. hujan di gelugor, dengan basah kuyup satu badan. panas terik pulak di tanjung bunga, basah kuyup lagi. nak buat macam mana dah takdir cari rezeki macam ni. senang ke nak habiskan 3buah kampung tanpa miss 1 rumah, dan dua buah kondo mewah The Cove 39 tingkat sebuah? siapa tahu mcm mana berkejaran dengan binatang buas mcm biawak liar, musang.. anjing tu perkara biasa la... jatuh moto? siapa faham bekerja di tengah panas terik berbumbungkan langit? penatnya siapa tahu? aku tak nafikan, bila sapu saja peluh di pipi, owh rupanya airmata. tak apelah, kerja. aku lebih rela menjadi pelajar seperti beberapa tahun sudah, yang penuh dengan assignment dan presentation, yang sekurang-kurangnya berkerusikan kusyen, aircond, ada time untuk relax kalau berat kepala berfikir, setidaknya berkipas, kalau hujan tak kena, kalau panas pon sekejap, tanpa risiko di jalanraya, tanpa risiko binatang liar, berdepan dengan macam2 jenis orang yang berkasar, cari pasal. bila aku dah rasa penatnya begini, baru aku tahu sebenarnya zaman aku study dulu lah perkara paling senang, dan tak mustahil untuk berpuasa penuh. maksud aku, taklah makan kudrat, memanglah serabut, tapi sekadar di kepala. kena pandai buat study plan, insyaallah yang susah jadi mudah. kalau tak penah susah, perkara mudah pon akan dianggap penat, susah. sekarang, aku dah faham erti penat, macam mana payahnya cari duit. Allah maha mengetahui. ampunkan aku, aku tak dapat menjalani ibadah puasa hari ini dengan sempurna. time aku study, kerja ofis dlu, pernah jugak aku puasa penuh dan ada jugak yang hampir penuh...

Alhamdulillah, sebenarnya tugas aku taklah teruk sangat. sebab ada lagi kerja yang teruk (try google), aku masih tahu untuk bersyukur walau kadangkala dianggap 'lupa suruhan agama'... petangnya pula aku dari site balik ke ofis pukul 6 petang. masuk ja ofis, fuh.. sunyi ja.. ingatkan semua kawan2 dah balik, rupanya semua dah tidor.. dengan tutup lampu, dah la dengkuran lebih dasyat dari aku.. hehe.. yalah, dijawatan yang sama, aku faham. lantak lah depa nak minum ka, makan ka. letih, penat? yeah, mungkin relevan bagi aku (dan kwn2 yg lain) sebab aku dah rasa macam mana... adakala boleh lawan letih, adakala kecundang. kuat mana pon pasti kecundang. even niddles pon are not sharp at both ends, ni kan pulak manusia biasa macam kita ni....

p/s : any fool can criticize, condemn, and complain but it takes character and self control to be understanding and forgiving... - from abah's collection qoutes

No comments:

Post a Comment